Wernhout verliest de derby tegen Achtmaal

Voor de tweede week op rij heeft Wernhout 1 met een doelpunt verschil verloren van een ploeg die op de ranglijst lager staat. Hierdoor heeft Wernhout zich nog steeds niet officieel veilig gespeeld. In een slechte wedstrijd onder lastige omstandigheden won Achtmaal uiteindelijk met 1–2. De opstelling was als volgt: Carlo – Cristian – Chris – Sjoerd – Jens – Davey – Bram – Leroy – Thijs – Maikel – Mathieu. Op bank zaten: Jasper S – Lars – Marvin – Karel.

Achtmaal startte fel en drukte Wernhout direct ver terug op eigen helft, maar tot kansen van de bezoekers leidde dit nog niet. Wernhout was zoekende en kwam maar zelden onder de druk uit. Na ongeveer een kwartier spelen kreeg Achtmaal een vrije trap aan de zijkant. Door slap verdedigen kon de rechtsback van Achtmaal hard binnenkoppen, 0–1.

Na de openingstreffer van de uitploeg leek het alsof Wernhout een beetje wakker geschud werd. Eindelijk werden er duels gespeeld en tweede ballen gewonnen. Tot echt grote kansen leidde dit nog niet direct. Na een half uur spelen kreeg Wernhout een vrije trap aan de zijkant van het veld, zowat op dezelfde plek als vanaf waar Achtmaal de openingstreffer kon maken. De vrije trap was lastig genoeg voor de keeper van Achtmaal, die losliet, waardoor Chris bijna kon profiteren. Echter werd de bal geblokt door een speler op doellijn.

Een paar minuten voor rust deed zich een identieke situatie voor, maar dan met een betere afloop. Vrije trap van Davey aan de rechtse kant, bestemd voor de mee opgekomen Chris bij de tweede paal. Dit keer kon de centrale verdediger van Wernhout de bal nog aannemen voordat hij hem langs de sluitpost van Achtmaal schoot. Op slag van rust had Wernhout de opgelopen schade hersteld, 1–1.

Wernhout kwam sterk uit de kleedkamer en kreeg via Jens direct een goede mogelijkheid. De opgekomen back schoot echter net over het Achtmaalse doel. Na deze kans was een duidelijk kantelpunt te zien in de wedstrijd. De buren uit Achtmaal wonnen veel meer duels en de Wernhoutse aanval werd amper nog aan het werk gezet. Halverwege de tweede schoot de rechtsback van Achtmaal de bal blind in de richting van de goal. Op een onfortuinlijke manier stuiterde de bal in de goal van Wernhout, 1-2.

Dit had het sein moeten zijn voor Wernhout om er alles aan te doen om de gelijkmaker te produceren. Er werden drie frisse krachten in korte tijd ingebracht bij Wernhout. Eerst kwam Karel voor Mathieu, vervolgens kwam Lars voor Cristian en ten slotte verliet Sjoerd het veld voor Marvin. Karel kon vanaf de links kant opstomen en schoot hard op goal, maar het schot was recht op de keeper. In de rebound was het opnieuw Chris die opdook voor de goal, in een kopduel met de verdediger van Achtmaal kon hij nog knap op goal koppen, maar de bal werd helaas overgetikt.

De laatste vijf minuten kwam er dan toch een slotoffensief waarin Wernhout ‘alles of niets’ speelde. Ballen werden in de pot geslingerd en de luchtmacht bleef voorin. Uit de counter kon Achtmaal nog eens gevaarlijk worden met een schot op de paal. Het was vrouwen en kinderen eerst bij Achtmaal in de blessuretijd, maar uiteindelijk trokken de bezoekers aan het langste eind.

John van Aert, oud-trainer van Wernhout 1, was de gevierde man. Achtmaal kon de punten namelijk goed gebruiken in de strijd om directe handhaving.

Ondanks het zure verlies ging het Festa d’Italia van start, met Piccolini’s en Vino Rosso op het terras werd het zonnige weekend afgesloten. In de kantine ging het feestje, waarbij onze vrienden van v.v. Zundert en (uiteraard) v.v. Steen 2 ook nog aansloten, nog tot in de late uurtjes door.

Waar een groot deel van de competitie op Hemelvaartsdag nog inhaalwedstrijden speelt, is Wernhout zondag 13 mei pas weer aan de beurt. Dan komt Noordhoek op bezoek. De vereniging uit het gelijknamige dorp begon stroef aan de competitie en in de winterstop gaf niemand er nog een stuiver voor. Maar de ploeg heeft zich dankzij een geweldige comeback zo goed als veilig gespeeld. Aan Wernhout de taak om zich dan toch eindelijk definitief veilig te spelen.

Tot zondag!