Wernhout troeft Achtmaal af in ‘historische derby’

8-10-2017  Achtmaal  1 – Wernhout 1  3-4 (1-3)

In een sfeerrijke en drukbezochte derby mochten Achtmaal (getraind door ex-coach John van Aert) en Wernhout voor het eerst in de historie in de 4e klasse tegen elkaar spelen. Het publiek kreeg een heerlijke derby voorgeschoteld waar alle clichématige ingrediënten in zaten:  passie en strijd, geen hoogstaand voetbal, omstreden penalty’s,  maar gelukkig ook het respect van twee clubs naar elkaar toe. Een gezonde sportieve rivaliteit waarbij, wat de uitslag ook is,  samen na afloop ook een lekker potje bier kan worden gedronken in ‘de derde helft’ .

Wernhout begon het beste aan de wedstrijd en pakte al in de 2e minuut de voorsprong. Maikel bracht Davey in stelling en die schoof de bal langs de keeper in de verre hoek, 0-1.Tien minuten later was er uit het niets een veel te makkelijk gegeven penalty die voor Achtmaal de gelijkmaker opleverde via Alex Luca, 1-1. Na een minuutje of 20 was er een kans voor Bram die van dichtbij uit een voorzet van Leroy recht op de Achtmaalse doelman schoot. Kort daarna een kans voor Achtmaal die over werd geschoten. In de 26e minuut mocht Leroy een vrije trap nemen vanaf een metertje of 25 en die werd snoeihard via de vingertoppen van de Achtmaalse keeper Nouws binnengeschoten, 1-2. Een paar minuten later pakte Nouws een schot van Leroy wel klemvast. Vijf minuten voor de rust was er ook een makkelijk gegeven penalty voor Wernhout, na een voorzet van Davey ging ‘Tedje’ bij de eerste paal naar de grond en wees de jonge leidsman eveneens naar de stip. Maikel faalde niet en liet de Achtmaalse goalie voor de 3e keer kansloos, 1-3.

Na de break had Achtmaal wat omzettingen gedaan en werd Wernhout terug gedrukt en kwam nog maar moeizaam van de eigen helft af. Echter leverde de Achtmaalse druk weinig gevaar op. Jasper moest één keer zijn kunsten laten zien op een vrije trap die hij knap redde, verder werd hij niet echt getest in het eerste half uur van de tweede helft. In de 80e minuut kwam echter de spanning terug in de wedstrijd, Achtmaal strafte slap verdedigen achterin af en Stijn Antens maakt er 2-3 van. Vanaf de aftrap herstelde Wernhout de marge van 2 goals, uit een assist van Thijs schoot Jordan met zijn chocoladebeen heerlijk in de bovenhoek, 2-4. Achtmaal ging niet bij de pakken neer zitten en bleef strijden voor wat het waard was. Drie minuten voor tijd haakte Jordan één van de Achtmaalse middenvelders blijkbaar net binnen zestienmeter en wederom wees de scheids naar de stip voor de derde penalty van de middag. Weer zoals bij de eerste penalty Alex Luca voor Achtmaal achter de bal die Jasper opnieuw liet vissen, 3-4. Hierna was het nog even ‘alle hens aan dek’  bij Wernhout dat in de slotfase geen krimp meer gaf en in deze ‘historische derby’ als winnaar uit de bus  kwam.

Door deze overwinning is Wernhout van de hatelijke nul af en ook gestegen op de ranglijst naar de ‘veilige zone’. Komende week is degradant BSC uit Roosendaal de volgende tegenstander voor Wernhout.  De Roosendalers getraind door oud-NAC keeper Gabor Babos heeft tot nu toe twee punten behaald. In alle drie de wedstrijden liep BSC een 2-0 achterstand op, twee keer wisten ze dit nog gelijk te trekken, enkel tegen koploper Schijf gingen de Roosendalers onderuit. Wernhout zal minimaal dezelfde beleving en passie moeten hebben als in de wedstrijd tegen Achtmaal om de drie punten in eigen huis te kunnen houden.