Wernhout trekt aan het langste eind in de derby tegen Zundert

4-12-22  Wernhout 1 – Zundert 1 4-1 (1-0)

Op zondag in het Sinterklaas-weekend stond de enige echte Zundertse derby uit 3A op het programma, waarbij Zundert op bezoek kwam in Wernhout.

In de eerste helft zette Wernhout de gasten flink onder druk en hierdoor was er een optisch overwicht voor de gastheren, maar waren er voor beide teams tot de 23e minuut geen kansen te noteren. De eerste echte kans voor Wernhout betekende wel gelijk de 1-0. Maikel stuurde Mathieu diep,  die onderweg nog wel werd bijgehaald door zijn Zundertse tegenstander,  maar Mathieu kon zich toch nog met een schijnbeweging in het strafschopgebied zo vrij draaien dat hij met een hard schot,  onder in de korte hoek,  de Zundertse keeper Thomas van Nederkassel verraste.

Vier minuten later was er het enige wapenfeit in de eerste helft van Zundert, een kopbal uit een corner werd goed gepakt door Wernhout-doelman Gijs van Loon.

Vijf minuten voor rust juichte Wernhout voor een tweede treffer.  Jurre werd gelanceerd door Hein, snelde langs de keeper en schoot beheerst binnen. Echter werd er ook gevlagd door de Zundertse assistent scheidrechter en werd het doelpunt wegens buitenspel afgekeurd.

Na de thee verdubbelde Wernhout in de 53e minuut wel de score, een voorzet van Jurre werd slecht verwerkt door de Zundertse goalie Thomas van Nederkassel en een teamgenoot en de bal viel daardoor uit het niets voor Maikel zijn voeten die van dichtbij kon scoren, 2-0.

Zundert leek het na deze tik even kwijt te zijn, maar werd door Wernhout terug in het zadel geholpen. In de 64e minuut kreeg Zundert een cadeautje terug en dit werd door de gasten dankbaar uitgepakt, Wessel Delcroix kon met de bal aan de haal na een slippertje achterin en gaf de bal uitgemeten voor op zijn ploeggenoot Mike Damen die van dichtbij binnen kon werken, 2-1.

Hierna rook Zundert even bloed en had Wernhout even een fase waarin het een paar keer goed weg kwam.  In de 67e en 69e minuut redde Gijs twee keer goed, de eerste met de voet op een schot van Mike Damen en de tweede eveneens een poging van Mike tikte Gijs met zijn hand via de lat uit het doel.

Een kwartier voor tijd viel dan toch de beslissing. Een indirecte vrije trap, na het pakken van een terugspeelbal door invaller-doelman Lars Vermeulen,  werd door Davey, op aangeven van Maikel hard en laag binnengeschoten, 3-1.

Een minuut later pakte Gijs van Loon nog een schot van Fabian Nelemans. Hierna doofde het Zundertse vuur en krikte Maikel in de laatste minuut de score nog op naar 4-1, de assist was van Max. Wernhout won verdiend maar de score was enigszins geflatteerd.

De laatste thuisnederlaag in competitieverband was op 26 januari 2020 tegen NSV, nadien konden enkel BSC, Nieuw-Borgvliet en als laatste HVV’24 met een gelijkspel vertrekken uit Wernhout, de overige tegenstanders werden puntloos terug naar huis gestuurd.

Door deze zege blijft Wernhout bivakkeren op de 2e plaats in de stand.

Komende zondag speelt Wernhout de topper in 3A, en gaat het,  in de laatste wedstrijd voor de winterstop,  op bezoek bij koploper Groen Wit uit Breda.

Groen Wit is tot nu toe de ploeg die er echt bovenuit steekt. Het verloor tot dusver alleen nog maar van Zundert en speelde in de eerste wedstrijd gelijk tegen nummer 12 Clinge. Verder werden de overige wedstrijden meestal met 3 goals of meer verschil gewonnen. De vraag is of Wernhout in staat is om de competitie nog spannend te maken. Bij een overwinning voor Groen Wit is de competitie zo goed als gespeeld en gaan de Bredanaars met een marge van 6 tot 8 punten(afhankelijk van de overige uitslagen) de winterstop in. Bij een gelijkspel of een Wernhoutse zege kan de concurrentie de kloof aanzienlijk kleiner maken en is de spanning in 3A terug.

Zondag 11 december om 14.00uur op het Haagse Sportpark in Breda  gaan we zien wat het wordt.