Wernhout biedt lang weerstand tegen derdeklasser Groen-Wit

Hoofdtrainer Marc van der Linden had de beschikking over een vrijwel geheel fitte selectie waardoor er een aantal spelers vrijaf waren op donderdagavond, ondanks dat ook Wernhout 2 zijn eerste bekenwedstrijd afwerkte. Het tweede won zijn ‘op z’n Duits’ met 2-3 tegen buurman Zundert 2. Wernhout 1 kon daarentegen geen punten pakken tegen Groen-Wit, maar kan wel met opgeheven hoofd terugkijken op de wedstrijd.

Op het vreemde tijdstip van 18:30 werd er afgetrapt op sportpark Haags in Breda. De volgende 11 namen stonden aan Wernhout-zijde aan de aftrap: Carlo – Lars – Chris – Leroy – Jesse – Davey – Rick – Marvin – Mathieu – Maikel – Thijs v/d B. Op de bank zaten: Cristian – Bram – Thijs D.

De eerste 15 minuten van de wedstrijd werd Wernhout totaal overlopen door derdeklasser Groen-Wit. De snelheid waarmee de bal rondging bij Groen-Wit en de individuele klasse van een aantal spelers zorgden ervoor dat Wernhout geen grip kon krijgen in de beginfase. Juist die individuele klasse zorgde ervoor dat Wernhout al na 6 minuten spelen een eerste tegentreffer moesten slikken. Een aanval van Wernhout werd op de middellijn onderschept binnen enkele tellen lag de bal achter Carlo in het doel. Door middel van een prachtige stift vanaf een meter of 20 van het doel was het de zeer vaardige nummer 14 van Groen-Wit die voor de 1-0 zorgde.

Na dit moeilijke begin begon Wernhout zich langzaamaan te herpakken. Duels en tweede ballen werden gewonnen en Wernhout kon er een aantal keer gevaarlijk uitkomen in de counter. Echte grote kansen leverde dit echter nog niet op. In deze fase kwam Groen-Wit ook niet verder dan een aantal corners en indraaiende vrije trappen. Met deze mogelijkheden had het defensief fysiek sterke Wernhout weinig moeite.

Na 35 minuten voetballen zette Wernhout een aanval over rechts op die terecht kwam bij Mathieu. Hij zette Thijs v/d B met een goede steekpass alleen voor de keeper, die geen fout maakte, 1-1. Enkele minuten na de gelijkmaker was het opnieuw Thijs v/d B die loskwam van zijn bewakers. Zijn schot vanaf een meter of 18 ging een paar meter het vijandelijke doel. Tot het rustsignaal ging het spel in erg hoog tempo op en neer, maar echt grote kansen leverde dit voor beide elftallen niet op.

In de beginfase na rust werd exact hetzelfde spelbeeld vertoond als aan het begin van de wedstrijd, namelijk: Wernhout dat achter de feiten aanliep en Groen-Wit die de lakens uitdeelde. Dit onscherpe begin van de tweede helft zorgde ervoor dat Wernhout na 55 minuten spelen zelfs tegen een 3-1 achterstand aankeek. Zoals ook in de eerste helft, herpakte Wernhout zich na een moeizaam begin. Ook in het tweede bedrijf lag het tempo erg hoog waardoor het voor de neutrale kijker een boeiende pot was.

Halverwege de tweede helft stuurde Davey Thijs v/d B diep aan de linkse kant. Die sneed voor zijn directe tegenstander langs en scoorde vervolgens in de korte hoek de aansluitingstreffer: 2-3. De goal gaf Wernhout het vertrouwen om de score nog om te buigen en zette wederom aan. Gaandeweg de tweede helft werden Rick, Lars en Maikel naar de kant gehaald. Voor hen in de plaats kwamen Bram, Cristian en Maikel. 10 minuten voor tijd leek het verzet van Wernhout gebroken en kreeg Groen-Wit kort achter elkaar een aantal kansen om de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Carlo stook hier met katachtige reflexen een aantal keer een stokje voor, maar vijf minuten voor tijd moest uiteindelijk ook hij buigen: 4-2.

Dit was ook direct de eindstand van het duel. Aankomende zondag speelt Wernhout zijn tweede bekerwedstrijd, op eigen veld, om 14:30 tegen Boeimeer.