Wernhout 2 wint knotsgekke derby van Zundert

Zondag 17 november stond er onder een heerlijk najaarszonnetje de derby tussen Wernhout 2 en Zundert 2 op het programma. Voor deze wedstrijd was Zundert hekkensluiter en stond Wernhout op plaats 9, echter was het verschil maar twee punten. Los van de derby was het dus ook voor de ranglijst een hele belangrijke wedstrijd. Zundert is voor Wernhout geen onbekende tegenstander. Vorig seizoen werd er in de beker gewonnen en vriendschappelijk verloren. Echter, in de competitie was vorig jaar Zundert 3 één van de tegenstanders van ‘Ut Twidde’ en tegen deze tegenstander wist Wernhout niet te winnen (gelijkspel en nederlaag). Een wedstrijd die op voorhand alle kanten op kon dus. De confrontatie werd op de zaterdagavond al opgewarmd bij het feest ‘Meldplicht’, waar van beide ploegen veel spelers waren afgevaardigd. Na een aantal goud gele rakkers was eigenlijk iedereen er van overtuigd dat zijn eigen team zou gaan winnen, maar ja, dat is nu eenmaal niet mogelijk in het voetbal. De zondag zou uit moeten wijzen wie het gelijk aan zijn zijde had.

Opstelling: Lappert, Bartje, Bertje, Lexie, Krampus, Sjoerd, Meijer (’45 TVDP), Lampie Aaaaaaantens, Bodybuilder Dennis (’63 Luudje), Faasie en Burn.

Ondanks alle goede bedoelingen en ideeën begon de wedstrijd desastreus voor Wernhout. De dozen leken nog om de schoenen te zitten en Wernhout leek in de openingsfase voor het eerst op een voetbalveld te staan. Na 4 minuten was het dan ook al raak. Na slordig balverlies op het middenveld viel vervolgens een afvallende bal in de zestien goed voor de Zundertse spits, die overtuigend binnen schoot: 0-1. Wernhout was nog niet wakker want nog geen minuut later kreeg Zundert wederom een enorme kans, maar deze werd naast gekopt. Na een kleine tien minuten spelen was er het eerste Wernhoutse wapenfeit. Lexie knikte uit een corner hard op de lat en in de rebound werd er over geschoten. De hectische openingsfase werd afgesloten met nog een grote kans voor Zundert. Van dichtbij kon er ingekopt worden, maar de Lappert bracht uitstekend redding. Wernhout mocht, gezien het spelbeeld en de kansenverhouding na een kwartier van geluk spreken dat het slechts 0-1 stond. Hierna kwam de wedstrijd wat meer in balans en werd het spel minder chaotisch. Na een klein half uur spelen was er een harde voorzet (schot?) van Lexie die voor de voeten van Burn terecht kwam, hij schoot de bal vervolgens hard binnen, 1-1! Een paar minuten later werd een schot van Zundert tot twee keer toe van richting veranderd om daarna op de paal te belanden. Na 40 minuten was er (wederom) slordig balverlies op het middenveld, waarna de Zundertse middenvelder de ruimte kreeg om net buiten de zestien vrij uit te halen. Dit deed hij uitstekend en schoot zeer fraai in de vrije kruising raak. 1-2. Ditmaal was Wernhout wel scherp direct na een tegendoelpunt. Vrijwel direct vanaf de aftrap werd een voorzet van Dion verlengd door de grabbelende keeper en vervolgens uitstekend en behendig binnen gekopt door Lampie Aaaaantens, 2-2! Dit was tevens de ruststand.

2-2 met rust dus. Een ruststand waarover we niet mochten klagen, zeker gezien de bijzonder matige eerste helft die vertoond werd. De zwakste helft van het seizoen tot nu toe. Maar, als het dan toch nog gelijk staat moet je een dergelijke wedstrijd winnen. Dit vertrouwen was er dan ook.

Tweede helft.. Wernhout kwam beter uit de kleedkamer en was over het algemeen in de tweede helft de betere ploeg. Nog voor het uur waren er kansen voor Faasie (schot op de keeper na een goede steekbal) en Bertje (goed schot uit een corner die gekeerd werd). De fase hierna was Zundert dreigend, maar creëerde het (nog) geen kansen, een van richting veranderd afstandschot eindigde naast. Aan de andere kant waren er kansen voor Wernhout om op voorsprong te komen. Na een goede steekbal van Burn schoot TVDP vanuit een moeilijke hoek op de keeper en werd een pegel van luudje door het midden gelost door de keeper, waarna Faasie in de rebound over schoot. Aan de andere kant was er een fenomenale redding van de Lappert na een kopbal van dichtbij. Een wedstrijd met kansen aan beide kanten dus, waarbij beide ploegen de verlossende derde zouden kunnen maken. De eerste die hierin dacht te slagen was Zundert. Lappert had de bal vast en deze werd uit zijn handen getikt om vervolgens net wel of net niet over de doellijn te belanden. Uiteindelijk werd er gefloten voor een overtreding en ging het Zundertse feest niet door. Vervolgens was Luudje via twee schietkansen dichtbij, echter werden beide pogingen relatief eenvoudig gekeerd. In de 86e minuut kreeg Wernhout nog een corner. De afvallende bal viel voor de voeten van TVDP die verwoestend uithaalde en de verre bovenhoek vond, 3-2 en een enorme orkaan aan opluchting aan de Diepstraat! In het tumult hierna kreeg de Zundertse doelman nog een rode prent, waardoor de rood-zwarte de laatste minuten met tien man verder moesten. In deze laatste minuten kwam Wernhout nog vol onder druk en kreeg Zundert nog een laatste kans. Na een voorzet was er een kopkans, die uitstekend gepakt werd door de Lappert. Het zou bij 3-2 blijven.

Een hele belangrijke overwinning voor Wernhout in een wedstrijd die alle kanten op kon. Voor Wernhout zit het nu mee en is er even wat lucht ten opzichte van de onderste plaatsen. Komende zondag komt er een oude bekende op bezoek. Namelijk het enige derde elftal in de competitie, Roosendaal 3. Roosendaal is de ploeg waarmee ‘Ut Twidde’ vorig jaar in een titelstrijd was verwikkeld. Roosendaal pakte de titel, maar Wernhout won beide onderlinge wedstrijden. Nu, in de tweede klasse, is Roosendaal bezig aan een uitstekend seizoen en is het de te kloppen koploper. Wernhout verloor nog niet op eigen veld. Kortom: een affiche om U tegen te zeggen. Om 12:00 uur trappen wij af op het eigen sportpark. Graag tot dan!