Wernhout 2 klopt Hontenisse en houdt promotiedroom in leven

Onder tropische omstandigheden kwam het tweede elftal van het Zeeuwse Hontenisse op bezoek op zondag 2 juni 2019. Een datum, waar door de spelers van ‘Ut Twidde’ al weken naar uitgekeken werd. De laatste competitie wedstrijden stonden immers in het teken van fit blijven en in het ritme blijven voor de nacompetitie om promotie. Promotie naar de tweede klasse, wat een prestatie van formaat zou zijn. De JO-19 gaven op zaterdag het goede voorbeeld door met de bekerwinst de dubbel binnen te halen. Het feestje wat daarna ontstond moet inspiratie bieden voor de spelers van Wernhout 2, want zoiets wil je een keer meegemaakt hebben. Maar, zo ver is het nog lang niet, drie finales staan er nog tussen ‘Ut Twidde’ en promotie naar de tweede klasse.

Eerst dus Hontenisse. Een derdeklasser die in de competitie de eerste periode binnen hengelden, waardoor zij al vroeg verzekerd waren om nacompetitievoetbal te gaan spelen. Vervolgens konden zij in de competitie niet meer overtuigen en eindigde ze ‘slechts’ op een achtste plaats, waar Wernhout tweede werd. In een andere competitie wel te verstaan. Maar, in de nacompetitie zijn het wedstrijden op zich en van onderschatting was dan ook zeker geen sprake, omdat Wernhout met name punten heeft laten liggen tegen middenmoters. Nadat coach Deefje dit nogmaals benaderd had en de manschappen op scherp had gezet werden de volgende spelers de wei in gestuurd:

Belg, Faasie, ‘Die lange van Damen’, Lexie, Krampus (Tommy), Mouwskuhh, Brede kast Max (Jappie), Meijer, TVDP (Burn), van Hees en Luudje (PJ).

In de openingsfase was het wennen aan de temperatuur en het stroeve veld (wat overigens wel gesproeid was). Beide teams waren zoekende naar de controle en naar de juiste formatie om elkaar te bestrijden. Hontenisse speelde in een andere formatie dan vooraf verwacht. Spionage en scoutwerk werpt dus toch niet altijd zijn vruchten af. Gelukkig had Wernhout ook nog een plan B en zelfs een plan C bedacht en kon het zich aanpassen aan het defensief spelende Hontenisse. Op een hard schot van afstand van Hontenisse na, dat overigens naast ging, werd er in de eerste twintig minuten dan ook niets gecreëerd. Onze brede kast Max moest vervolgens het veld verlaten met een scheenbeenblessure, waardoor Jappie mocht invallen. Hij had wat meer tijd nodig dan verwacht waardoor Wernhout een aantal minuten met 10 man speelde. Na dit moment kreeg Wernhout haar eerste goede kans, Faasie snelde zijn tegenstander voorbij en leverde een voorzet op maat af die door Luudje vakkundig (en beheerst!) binnen werd gewerkt, 1-0! Dit doelpunt leek Wernhout vleugels te geven want uit de aanval die hierop volgde was het wederom Faasie die na een goede combinatie met TVDP een handig steekballetje gaf op van Hees. Die wist vervolgens wel raad met dit buitenkansje en door de benen van de verdediger de goalie verschalkte in de verre hoek, 2-0! Hierna zou zich een wedstrijd ontpoppen waarin Wernhout de controle had en ook in balbezit werd het steeds beter en vooral ook rustiger. Het enige dat Wernhout zich wel kan en moet aanrekenen is dat het de wedstrijd in deze fase niet in het slot gooide. Er werden achtereenvolgens kansen gemist door TVDP (over), van Hees (naast), Lexie (over), Meijer (verkeerd geraakt) en met een overtal situatie werd een aanval verprutst door Luudje die teveel tijd nodig had. Op slag van rust kreeg Hontenisse ook nog een goede kans op de aansluitingstreffer, echter ‘die lange van Damen’ zat hier uitstekend tussen met een goed blok. 2-0 met rust dus.

In de rust werd aangegeven dat het vertoonde spel goed was, maar dat we onszelf hier meer voor moeten belonen. Daarnaast mocht er wel wat meer rust zijn in balbezit.

Na rust kwam er ook meer rust in het spel. Dit resulteerde in een grote kans voor TVDP die één op één op het uitgestoken been van de keeper schoot. In de rebound werd gefloten voor een aanvallende overtreding waardoor de kans voor Meijer niet doorging. Na een klein uur spelen was het Jappie die een goede aanval opzette en de bal vervolgens terug kreeg van TVDP, de moeilijke schietkans ging echter naast. In het vervolg waren er nog kansen voor Lexie (kopbal over), TVDP (schot op de keeper) en van Hees (kopbal op de keeper), maar de bevrijdende 3-0 wilde maar niet vallen. Toen er vervolgens geblunderd werd door de Zeeuwse goalie, maar de bal niet binnen viel en er vervolgens ook geen penalty werd toegekend aan Burn leek het Wernhout ook niet mee te zitten. Maar, in de 77e minuut werd Wernhout een handje geholpen. Een voorzet van Lexie werd verlengd door een verdediger en in eigen doel gewerkt, 3-0! Vervolgens was de weerstand van Hontenisse zoals verwacht gebroken. Een prachtige lange bal van Tommy op van Hees, die vervolgens met buitenkantje rechts heel subtiel Burn bereikte werd omgezet in de 4-0, nadat Burn de bal goed binnen kon lopen. In de slotfase pikte Meijer de bal nog op op het middenveld, waarna hij met een kenmerkende actie een aantal verdedigers passeerde om vervolgens de doelman te verschalken, 5-0!

Al met al een dik verdiende en overtuigende overwinning van ‘Ut Twidde’. In de andere wedstrijd klopte Sprundel Steen met 3-4, waardoor competitiegenoot Sprundel volgende week maandag (!) de tegenstander is op ons eigen sportpark. In de competitie werd er uit verloren van Sprundel en thuis nipt met 2-1 gewonnen. Het vertoonde spel van vandaag biedt hoop voor de komende weken, maar laten we het vooral wedstrijd voor wedstrijd bekijken. Allereerst dus maandag 10 juni en dan kunnen wij alle steun gebruiken. Graag tot dan!