Wernhout 2 blijft thuis ongeslagen na winst tegen Gastel

Op zondag 3 november stond de competitiewedstrijd tegen Gastel 2 op het programma. Een thuiswedstrijd. Een confrontatie tussen de nummer 5 (Gastel) en nummer 11 (Wernhout) op de ranglijst. Het onderlinge verschil was voor aanvang van de wedstrijd 3 punten, en voor Wernhout was het dus zaak om te winnen, zodat er naar boven gekeken kan worden. De opstelling was als volgt:

Lappert, RL7, Lexie, Tommy (’65 jappie), Bartje, Lampie Aaaaaantens, Sjoerd, van Hees, TVDP (’35 Luudje), Faasie en Burn.

Gastel begon scherp aan de wedstrijd en na vier minuten was het zelfs al bijna raak toen een harde strakke voorzet langs alles en iedereen ging. Een spannende, gelijk opgaande wedstrijd zou zich ontpoppen. Wernhout haalde een prima niveau, maar ook Gastel bleek een prima ploeg. Na ruim een kwartier spelen dacht Wernhout op voorsprong te komen. Een inzet van van Hees bleef via de keeper en de paal op de doellijn liggen, dat was althans het oordeel van de scheidsrechter. Niemand kon dit met zekerheid zeggen, dus had Wernhout hier vrede mee. Geen geluk dus. Zoals eerder vermeld waren beide ploegen aan elkaar gewaagd en was de wedstrijd dan ook volledig in evenwicht. Kansen werden niet of nauwelijks gecreëerd. In de 27e minuut was Wernhout nog wel gevaarlijk toen een hard schot van Lampie Aaaaantens net niet kon worden binnen gelopen door Burn en aan de andere kant was Gastel niet veel later gevaarlijk nadat de bal bleef hangen, echter was de Lappert scherp op een inzet hoog door het midden. Na ruim 35 minuten spelen leek er bij Gastel een tweelingbroer van Zlatan te spelen. Het leer werd vanaf links voor gegeven en de bal werd met een hakbal bijna in de verre hoek binnen gewerkt. Gelukkig voor Wernhout ging de inzet naast. Geen tweelingbroer dus, wellicht een verre achterneef of vage kennis. Enfin, nog altijd 0-0. Een paar minuten voor rust beproefde Sjoerd zijn geluk met een schot van afstand, die gekeerd werd door de goalie van Gastel. Op slag van rust zat het voor Wernhout mee. De spits van Gastel produceerde een afzwaaier, waarna hij er een scheldwoord met de letter T uitgooide. Dit kon de leidsman niet waarderen en hij trok een directe rode kaart. Ruststand 0-0 en een tweede helft met elf tegen tien.

Door blijven voetballen, geduld houden, positioneel goed staan en een goed tempo hanteren. Dat waren de belangrijkste kernwoorden in de rust.

Tweede helft… De woorden werden goed opgepakt en Wernhout begon uitstekend aan de tweede helft. Er was veelvuldig balbezit en Wernhout was hier zuinig op. Het was met vlagen zelfs dusdanig genieten dat Ballonneke het wel over zijn privé leven kon hebben. Zijn vrije maandagavondje wel te verstaan. Met de nadruk op ‘zijn’, want deze avond ziet er toch wat anders uit dan van menig speler van ‘Ut Twidde’. Schaamteloos vertelde hij dat hij op maandag avond kijkt naar Hunted, wat nog wel begrijpelijk en acceptabel is, maar toen vervolgens werd verteld dat dit werd opgevolgd met Chateau Meiland lag de Wernhout bank uiteraard in een deuk. Om de avond echt geslaagd te maken wordt er doorgaans nog één zak bolognaise én één zak naturel chips bijgepakt in huize van Nijnatten, wel van Lays, want de andere zijn niet lekker. In andere gevallen is kaas van de kaasboerderij uit Sprundel ook nog een aanrader, want die is het lekkerste. Aldus Ballonneke.

Oh ja, er werd ook nog gevoetbald. Invaller Luudje gaf een uitstekende voorzet die teruggekopt werd door van Hees, maar Burn schoot vervolgens naast. Na 53 minuten was het raak. Bartje vond van Hees, die zichzelf vrij kapte en droog raak schoot in de korte hoek, 1-0! Niet veel later was Gastel dichtbij, maar werd de inzet van een paar meter hoog over gewerkt. In minuut 58 kwam Wernhout op een comfortabele voorsprong. Burn legde breed en Lampie Aaaaaantens kon eenvoudig binnen tikken, 2-0! Vervolgens waren er mogelijkheden om de wedstrijd in het slot te gooien, maar achtereenvolgens had van Hees te veel tijd nodig, schoot Burn na een aardige kap beweging slap in en werd een inzet van Luudje na een heerlijke actie gekeerd door de doelman. Wernhout liet het dus na om de wedstrijd te beslissen en dus hield Gastel hoop. De laatste 20 minuten begon het tiental nog aan een slotoffensief. Een eerste inzet werd nog eenvoudig overgetikt door de Lappert, maar vervolgens was het na 74 minuten wel raak. Een voorzet werd binnen geschoten, 2-1. Niet veel later was Gastel met een kopbal op de paal nog heel dichtbij de gelijkmaker, maar kwam Wernhout dus goed weg. Hierna was Gastel beter, maar kwam het niet meer tot echte kansen. Het bleef bij 2-1.

Een belangrijke overwinning voor Wernhout, dat zich nu weer in de middenmoot bevindt. Het gat naar de koplopers bedraagt 6 punten en het gat naar de hekkensluiter 3 punten. Het staat dus allemaal dicht op elkaar. Aanstaande zondag staat de lastige uitwedstrijd tegen Unitas’30 2 op het programma. Unitas staat tweede en heeft na 6 wedstrijden 13 punten. Thuis werd er door Unitas nog niet verloren, Wernhout won nog niet buiten het sportpark. Een mooie uitdaging om aan beide een einde te maken. We trappen in Etten-Leur om 11:30 af, graag tot dan!