Onfortuinlijk Wernhout 2 verliest in Zevenbergen

Onfortuinlijk Wernhout 2 verliest in Zevenbergen van Virtus

Zondag 2 februari. Matchday. De eerste officiele wedstrijd na de winterstop. Tijdens deze winterstop werden er door ‘Ut Twidde’ drie oefenwedstrijden gespeeld. Tijdens deze oefencampagne werd gewonnen van derde klasser Schijf 2 (4-1), gelijkgespeeld tegen derde klasser Zundert 3 (1-1) en overtuigend gewonnen van tweede klasser Jeka 3 (7-0). Al met al een goede serie, met een wisselende wedstrijdselectie en redelijk wat afwezigen. Met name het spel tegen Jeka was overtuigend, volgens plan en gaf vertrouwen richting de eerste wedstrijd voor de broodnodige punten.

De tegenstander in deze wedstrijd is Virtus 2. Voor aanvang van de wedstrijd de nummer 5, waar ‘Ut Twidde’ op de achtste plaats te vinden was. Het onderlinge verschil? Twee punten. Het verschil met de degradatiestreep was echter ook maar drie punten. Meteen een belangrijke wedstrijd dus, maar dat is in principe iedere wedstrijd voor Wernhout 2, gezien de onderlinge verschillen. De heenwedstrijd in Wernhout eindigde in een verdiend gelijkspel, 2-2. Waarbij beide ploegen in balans waren. Een zelfde wedstrijd werd vandaag verwacht, al had Wernhout deze keer een ander strijdplan, waar nadrukkelijk op getraind was en die in de oefenwedstrijden ook gebruikt werd.

De opstelling:

Lappert, Jappie, Bertje, Tommy, Vince (’57 Jeugdmanneke Joep), Sjoerd, Jeugdmanneke Hein, TVDP (’81 Jeugdmanneke Schrauwen), Luudje, Bodybuilder Dennis en Burn (’70 Jeugdmanneke Jurre).

Zoals verwacht was het een gelijk opgaande wedstrijd, waarbij beide ploegen met vlagen goed speelde en het initiatief hadden. Het tempo was erg hoog, omdat beide ploegen in balbezit een soortgelijk gedachte goed hadden. Een conditionele prikkel dus. Na een kleine tien minuten spelen kreeg Wernhout een aantal mogelijkheden. Allereerst was Luudje gevaarlijk na een voorzet van Bodybuilder Dennis, maar zijn inzet werd geblokt. Vervolgens eindigde een schot van TVDP van randje zestien net naast, en werd een diepgaande Luudje uitstekend verdedigd alvorens hij zijn befaamde kanonskogel tevoorschijn kon halen. Niet veel later was Luudje na een corner van Jeugdmanneke Hein opnieuw gevaarlijk, maar zijn kopbal werd gepareerd door de Zevenbergse goalie. Het eerste échte gevaar aan de andere kant was wel meteen raak. Een goede aanval van Virtus werd uitstekend een verre hoek afgerond. 1-0. En tevens het verschil van deze middag. Wernhout had net wat teveel ruimte en kansen nodig en Virtus was wel gelijk meedogenloos in een fase waarin Wernhout zichzelf had moeten belonen voor het getoonde spel. Na dit doelpunt was het Wernhoutse verzet nog niet gebroken. Sjoerd mikte een vrije trap over, Bodybuilder Dennis had ruimte om verder door te lopen, maar koos voor een zwak schot van afstand, en Luudje had nog de beste kans, maar zijn lob ging ver naast. Hierna draaide het spelbeeld, na zo’n 20 minuten spelen en was het initiatief aan Virtus. Virtus controleerde de wedstrijd en speelde geduldig. En in de fase tot de rust werd het dan ook drie keer gevaarlijk. De eerste poging was een zwak schot door het midden die eenvoudig gepakt kon worden door de Lappert, vervolgens een poging in de korte hoek waar de flankspeler van Virtus beter had kunnen kiezen voor een pass en een schot uit de tweede lijn die via de Lappert en de lat eindigde in een corner. Ruststand: 1-0.

Tweede helft… De tweede helft was stug. Virtus wilde de voorsprong verdedigen en speelde dit spelletje goed. Daar waar mogelijk vertraagde Virtus het tempo en Wernhout had hier moeite mee. Vanuit dit spel was Virtus aanvallend ook dreigend, zonder échte kansen te creëren. Vaak strandde het in de laatste fase. Maar, Wernhout stond onder druk. Echter waren er toch mogelijkheden voor Wernhout. Na een goede aanval en dito actie was Jappie dichtbij de gelijkmaker, maar zijn schot ging naast. Met een uur op de klok kreeg Wernhout dan loon na werken. Want hard gewerkt werd er zeker. Luudje vond met een handig balletje TVDP, die uitstekend controleerde en koelbloedig afrondde, 1-1! Na dit doelpunt kantelde de wedstrijd weer en was Wernhout de betere ploeg. TVDP was gevaarlijk met een schot door het midden, maar dit werd een prooi voor de doelman. In deze fase voetbalde Wernhout goed en had Virtus relatief weinig te vertellen. In een spaarzame uitbraak werd in de 75e minuut een voorzet van Virtus door een Wernhout been onfortuinlijk gepromoveerd tot doelpunt, 2-1. Zuur dus. Maar, dat is voetbal en dit hoort er nu eenmaal bij. In de slotfase maakte Virtus de wedstrijd ‘dood’. De ervaren ploeg deden dit collectief, georganiseerd en gedisciplineerd en het jeugdige Wernhout had hier vandaag geen oplossing meer voor. Het zou bij 2-1 blijven.

Een leuke, aantrekkelijke en spannende wedstrijd. Maar, daar koop je als Wernhout zijnde niets voor. 0 punten is wat we hier aan over houden. We hebben genoeg positieve dingen gezien en gezien het spelbeeld was een gelijkspel een verdiende uitslag geweest. Dat er dan een winnaar komt is een kwestie van het bekende kwartje dat een kant opvalt. Vandaag dus de verkeerde kant. Volgende week een nieuwe ronde, en dus nieuwe kansen. De messen zullen geslepen moeten zijn want koploper Unitas komt op bezoek. In Etten-Leur werd geflatteerd met 5-2 verloren en had Wernhout de koploper regelmatig op de pijnbank liggen. In details en door persoonlijke fouten werd het verschil gemaakt. Als we spelen volgens de afspraken en naar onze eigen kwaliteiten liggen er ook tegen Unitas kansen. Alles zal volgende week samen moeten komen, maar we hebben de kwaliteiten om dit te bewerkstelligen. Wat extra steun is uiteraard geen overbodige luxe, dus wij zien u graag om 12 uur aan ons eigen sportpark verschijnen. Want dan trappen we af voor onze eerste thuiswedstrijd na de winterstop. Graag tot dan!