DOSKO overklast Wernhout 2

Op zondag 27 oktober stond voor ‘Ut Twidde’ de uitwedstrijd tegen DOSKO 2 op het programma. DOSKO, nog ongeslagen koploper in de tweede klasse, is met name in thuiswedstrijden op het eigen kunstgras ijzersterk. Zo werd er met 8-2 van Zundert en 5-2 van VVR gewonnen. Wernhout kon de borst dus natmaken, mede omdat Wernhout buitenshuis nog geen enkel punt wist te pakken. Toch was er op voorhand vertrouwen. Trainer Joost had een goed strijdplan bedacht en had nuttige informatie ingewonnen, die in de praktijk ook bleek te kloppen. Op basis hier van durfde TVDP het dan ook aan om in de selectieapp te vermelden dat het tiki-taka voetbal via de VoetbalTV app live te volgen zou zijn. Meijer overdreef dit lichtelijk door dit bericht door te sturen naar zijn buurtbewoners in de buurtpreventie app van Achtmaal, waar zo’n 100 man in zit. Gelukkig werd bij dat bericht niet vermeld van welke zijde dit tiki-taka voetbal dan zou komen. De volgende spelers mochten aan de wedstrijd beginnen:

Lappert, RL, Lexie, Tommy, Bartje, Sjoerd (’75 Bertje), Meijer (’11 Jappie), van Hees, Faasie (’83 Ballonneke), TVDP en Burn (’60 Bodybuilder Dennis)

DOSKO bleek een erg goede ploeg te zijn, waarbij met name controlerend op het middenveld erg veel voetballend vermogen aanwezig was. Van tiki-taki was niet direct sprake, maar met name door haarfijne cross ballen wist DOSKO het spel snel te verleggen. Wernhout had hier moeite mee. Mede doordat we nog te vaak achteruit liepen of te laat aansloten, waren de ruimtes op het middenveld te groot, en DOSKO heeft de individuele en collectieve kwaliteit om hier optimaal van te profiteren. Al na vier minuten kreeg DOSKO een (onterechte) vrije trap. Lexie speelde de bal, maar volgens de dienstdoende arbiter maakte hij een overtreding. Tot overmaat van ramp werd de vrije trap vanuit de rebound binnen gewerkt, 1-0. Toch volgde hierop een fase waarin Wernhout voetballend aardig mee kon komen en kreeg het wat kansjes. Burn zag de bal voor zijn voeten weggetikt worden en TVDP schoot over na een sterke actie. Vervolgens was het aan de andere kant na 25 minuten voetballen wel raak. De technisch begaafde nummer 21 kreeg te veel ruimte en kon van afstand vrij uithalen, dit schot belandde boven de Lappert in het doel, 2-0. Na deze 2-0 probeerde Wernhout nog om de rug te rechten, en kreeg het wederom via TVDP na een vrije trap van Sjoerd een kansje, maar meer dan dat ook niet. Wat er vervolgens gebeurde kan Wernhout zichzelf wél aanrekenen. In drie minuten tijd werd de wedstrijd volledig weggegeven en scoorde DOSKO tussen minuut 33 en minuut 36 maar liefst drie keer. Toen stond er ineens 5-0 op het scorebord. Voornamelijk door niet, of zwak, verdedigen. Als team wel te verstaan. U begrijpt dat hierna het vertrouwen in een goed resultaat weg was. Aan de andere kant kopte Sjoerd naast en kon Faasie niet profiteren van een fout van de doelman, die de bal zo bij Faasie in zijn voeten speelde. Echter werd de poging door de grabbelende doelman nog tot corner gepromoveerd. 5-0 was de ruststand.

Behalve de doelpunten heeft DOSKO niet heel veel kansen gehad en kreeg Wernhout dus echt wel een paar momenten. De achterstand was terecht, DOSKO was voetballend beter. Maar, 5-0 was zeker niet nodig.

De tweede helft.. Hierover kunnen we kort zijn. Het vertrouwen was weg en Wernhout speelde een slechte tweede helft, waarin DOSKO door een corner en een scherpe voorzet nog uitliep naar 7-0 wat tevens de eindstand was.

Één van de weinige positieve puntjes was Burn opgevallen. Naar eigen zeggen was hij namelijk de beste man van het veld dankzij een 100 procent aan succesvolle passing. Die hij door het vele aftrappen had bewerkstelligt. Een twijfelachtige eer.

Al met al moeten we concluderen dat DOSKO vandaag een maatje te groot was en dat we verdiend hebben verloren. Maar, een 7-0 nederlaag was niet nodig geweest. Voor nu: koppies omhoog en volgende week staat er weer een wedstrijd op het programma. Namelijk, de thuiswedstrijd tegen Gastel. Wernhout is thuis sterk en we kunnen de punten goed  gebruiken. Wij hopen dan ook weer op de steun van het hondstrouwe publiek. Om 12:00 uur trappen we af. Graag tot dan!