Zevenklapper voor JO11 in de eerste derby van drie

Woensdagavond 9 mei stonden de gezichtjes van de JO11 strak bij thuiskomst in Wernhout. Bij Boeimeer was de doordeweekse inhaalwedstrijd gespeeld en ondanks de vijf Wernhout-doelpunten was het de JO11 weer niet gelukt om met de drie punten onder de arm huiswaarts te keren. Het nieuws van de nieuwe nederlaag had inmiddels ook het thuisfront bereikt en de deur van bestuurskamer stond al open, het licht brandde. Hier was een spoedoverleg aan gang. Het voltallige bestuur was in beraad over de toekomst van het coachduo Ralph en Ronald. Want dat ze veel talenten onder hun hoede hadden, stond buiten kijf maar de magie om de sterren van de JO11 te laten schitteren was mogelijk uitgewerkt. Ook bij de alsmaar positieve geluiden van het coachduo had het bestuur inmiddels grote vraagtekens geplaatst. Toon had bij de trainingen al opgemerkt dat er wel erg veel getraind werd op dubbele scharen, overstapjes en het doorpassen achter het standbeen langs. Waren we bij vv Wernhout niet groot geworden met het blind weg roeien van de bal uit de zestien, het doen van messcherpe tackles door de backs en het shirtje trekken zodra een handige dribbelaar op de keeper afgaat? Wordt er door de JO11-trainers niet teveel gehamerd op de Hollandse school? Het naïeve spelsysteem uit de jaren 70 met wervelend aanvalsspel over de flanken waarbij in het moderne voetbal je de doelpunten je om de oren vliegen in de omschakeling? Is het geen tijd om ook bij de JO11 de bus te gaan parkeren en het catenaccio van de plank te halen?

Met de naderende transferzomer voor de deur, was de urgentie duidelijk. Er moest snel een goed resultaat komen anders kon het coachduo binnenkort zijn conclusies trekken.  En dat bericht had niet op een slechter moment kunnen komen. Juist nu er in één week drie derby’s op het programma stonden, stond het team onder immense druk en hing de carrière van het trainersduo meer dan ooit aan een zijden draadje.

De eerste derby in de serie van drie werd zaterdag 12 mei aan de Diepstraat afgewerkt tegen Moerse Boys JO11-2.

Met de welbekende ruit op het middenveld en het hoog druk zetten door de verdedigers werd het uitgedachte spelsysteem aan de ultieme test onderworpen. Het leverde in het eerste deel van de wedstrijd precies op wat we vaker gezien hadden. Wernhout speelde veel op de helft van de tegenstander maar Moerse Boys had een uitstekende keeper die veel schoten op doel wist te pareren. Het was oppassen voor de counter en de Moer had een snelle behendige aanvaller die door Sem en Willem uit de wedstrijd gespeeld moest worden. En dat lukte, elke aanval van de oranjehemden werd door het verdedigingsduo vakkundig om zeep geholpen. In de 14e minuut wordt eindelijk de ban gebroken. Een afstandsschot van Brent valt binnen en kort daarna verdubbelt Hamza van dichtbij de voorsprong naar 2-0. Als kort daarna ook de 3-0 van Brent en de 4-0 van Jurre tegen de touwen vliegen, kunnen we opgelucht de kleedkamer opzoeken. Ook Jos had een doelpunt op zijn schoen, maar de volley met buitenkant wreef zeilde met een curve net langs het doel.

In de tweede helft werden nog wat andere spelvarianten uitgedacht en dat leverde verrassende inzichten op. Zo liet Julian het gras met zijn gevaarlijke rushes over de rechterflank zodanig stuiven dat zijn ogen er van gingen jeuken en er spontaan hooikoorts op kwam zetten. Finn was ondertussen lekker aan de dribbel rond het doel van de Moer. De Oranje Brigade zag zich hierdoor genoodzaakt legio corners weg te geven. Het gras rond de plaats waar de corners werden genomen, is nu zodanig versleten dat de maandagploeg nog snel een extra bestelling graszaad bij de Welkoop heeft moeten doen. Jurre complementeerde ondertussen zijn hattrick met de 5-0 en 6-0. De Moer deed uit de counter nog wat terug (6-1) en Brent keek of zijn specialiteit ook in deze wedstrijd zou werken. Hij dribbelde vanaf het middenveld de 7-1 binnen. Dat het doel van Wernhout deze keer vrij bleef van nog meer tegendoelpunten was ook vooral te danken aan Max die een aantal keer uitstekend redding bood.

In de kleedkamer werd de overwinning uiteraard gevierd, de coaches haalden opgelucht adem, maar de champagne mocht nog niet worden ontkurkt. De focus ging na het verlaten van de kleedkamer weer volledig op aanstaande woensdag. Dan wordt de moeder aller derby’s gespeeld, Wernhout-Achtmaal.

In het kader daarvan nog even een mededeling voor onze trouwe supporters die ook de trainingen bezoeken; op maandagavond zal Ralph speciaal voor deze belangrijke wedstrijd een training  ‘achter gesloten deuren’ te geven aan de JO11. Er wordt verzocht om maandag achter de hekken met grijze schermen aan het begin van het sportpark te blijven wachten tot de training voorbij is. Filmen, fotograferen en het vliegen met drones is niet toegestaan en opnameapparatuur wordt zo nodig in beslag genomen. Mochten er zich die avond verdachte personen ophouden rondom de velden (mogelijk met groen-witte accenten in de kleding), wordt verzocht dit direct te melden bij de bestuurskamer. Tussen half zeven en kwart voor acht zal de Grote Heistraat ter hoogte van het sportpark afgesloten worden voor alle verkeer en wordt een omleiding ingesteld. Bij het ophalen van de spelers na de training gelieve de aanwijzingen van de verkeersregelaars op te volgen.