Wernhout JO17-1 wint oefenderby van Moerse Boys

Op zaterdag 27 januari stond de eerste wedstrijd van 2018 op het programma. Een oefenpot, Wernhout JO17-1 – Moerse Boys JO17-1.

De verwachting vooraf was dat we conditioneel flink aan de bak zouden kunnen. Een aantal weken winterstop, vervelende weersomstandigheden en slechte velden hadden er voor gezorgd dat er pas 2 keer getraind was voorafgaand aan deze wedstrijd. Daarnaast speelt Moerse Boys één niveautje hoger en zouden zij als het goed is gewend zijn aan een ander tempo.
Dat er sprake was van een derby was de voorgaande weken al gebleken in menig Zundertse horecagelegeinheid. Uit betrouwbare bronnen hadden sommige Wernhoutenaren reeds vernomen dat sommige oranje-witten er vanuit gingen dat ‘een nulletje of vier, vijf’ wel moest lukken en dat er ’tuuuurlijk’ van Wernhout gewonnen ging worden.

Onder koude, zonnige omstandigheden werd er om 14:30 uur afgetrapt. Wernhout had sinds een lange tijd weer 15 fitten tot haar beschikking. Gestart werd met Jan, Bram, Axel, Joep, Stef, Lorens, Carlo, Hein, Jurre, Axel en Thieu. Alex, Wilco, Stef en Brady begonnen op ’t ‘bankie’.

De eerste helft begon rommelig, veel duels en weinig positiespel. Het lef om onder druk op te bouwen ontbrak en mede doordat Wernhout ‘lange bal-tweede bal’ speelde, speelde de strijd om de bal zich vooral af op het middenveld. Vanuit de tweede bal liet Wernhout het na om de zijkanten van het veld te gebruiken en combinaties door het midden strandden vaak al op 30 meter van de vijandelijke goal.
Desalniettemin lukte het Carlo in de 13e minuut om door te komen aan de rechterkant van het strafschopgebied. Hij kon met een goeie assist Hein de eerste goal van 2018 laten maken. Daarna was het Carlo zelf die in de 26e minuut de score verdubbelde in het voordeel van Wernhout. Een afstandssschot deed het net bollen en Wernhout leek de wedstrijd iets meer onder controle te krijgen.
Niets bleek echter minder waar toen slechts 2 minuten later Moerse Boys op 2-1 kwam, doordat één van de rood-witte verdedigers ouderwets aan de buitenkant stond te dekken. De laatste 10-15 minuten trok Moerse Boys het spel ook iets meer naar zich toe, de 2-1 bleef echter tot rust staan.

4 Wissels na 40 minuten. Thieu stond zijn plaats af aan Brady, Wilco kwam voor Lorens, Axel en Bram werden vervangen door Alex en Stef.

Het spelbeeld van de laatste 10 minuten voor rust hield stand in de 2e helft. Moerse Boys bleef wat sterker, waarop Wernhout besloot wat compacter te gaan spelen.
Helaas kon niet voorkomen worden dat Moerse Boys de 2-2 maakte. Een keurig doelpunt, niets op af te dingen.
Kort daarna volgde een tweede tegenvaller. Bij een stevige tackle op de bal, kwam de knie van Carlo klem te zitten tussen de benen van de middenvelder van ‘de Moer’. Een vervelende blessure en dus een wissel.

Toen Wernhout met 10 man moest gaan spelen na een gele kaart voor Alex, werd er nog een schepje bovenop gedaan. Schouders eronder en met ijzeren discipline ruimtes klein maken en vervolgens vanuit de omschakeling tot kansen komen.

Nadat de tijdstraf van Alex er op zat en het weer 11 tegen 11 werd, kantelde de wedstrijd. Een ontzettend gretig Wernhout streed voor elke bal en kon met de bal zelfs tot het positiespel komen, waar het de eerste helft aan ontbrak.

Hierdoor werd er uiteindelijk nog tweemaal gescoord. Stef scoorde op aangeven van Brady en ook Axel kon een tweede bal binnenschieten na een vrije trap van Hein.

Een verdiende 4-2 overwinning, een leuke derby en een fijne start van 2018.

Dat het nieuwe jaar nog veel van deze momenten mag brengen!