Wernhout 2 wint rechtstreeks duel om de koppositie van Rood-Wit

Zondag 7 oktober zal de Wernhout 2 geschiedenis boeken in gaan als de dag dat Wernhout 2 de koppositie in het seizoen 2018-2019 overnam van concurrent Rood-Wit, en wel in een rechtstreeks duel. Ditmaal weinig grappen en grollen in de kleedkamer in aanloop naar de wedstrijd, omdat iedereen zich bewust was van het belang van deze pot. Rood-Wit 2 is een tegenstander die wij de laatste jaren al vaker zijn tegengekomen en ditmaal had de ploeg zich op een aantal posities versterkt ten opzichte van voorgaande jaren, waardoor Rood-Wit de competitie ook begonnen is met 7-2 en 3-0 overwinningen en daarmee op doelsaldo de ranglijst aanvoerde boven Wernhout 2. Een tegenstander die naar verwachting mee zal gaan doen om de bovenste plekken dus.

Iedereen was om 11:00 uur op tijd aanwezig en nadat de Dextro (net) op tijd was uitgedeeld aan de vedettes stapten de volgende spelers het veld op:

De Belg, Bartje, Mouwskuhh, Lexie, Krampus, Sjoerd (’90 Lenny), Jappie (’60 Burn), Snej en in de aanval werd Luudje (’82 Tommy) geflankeerd door het brede duo Bodybuilder Dennis (’75 Faasie) en Brede kast Max.

Dan de wedstrijd. Nadat ‘Ut Twidde’ bij het kiezen van de kant werd afgetroefd door Rood-Wit en vervolgens de toss ook nog werd verloren door captain Lexie, moest Wernhout de eerste helft al richting de fanatieke aanhang spelen. Deze aanhang bestond deze middag onder andere uit de spelers van het derde, die zich als het ware in een uitvak achtige tent hadden geposteerd om daar zoveel mogelijk geluid te kunnen produceren om ‘Ut Twidde’ te steunen. Deze steun bleek niet aan dovemansoren gericht, want Wernhout begon heel aardig aan de wedstrijd. Zo was er na 3 minuten al het eerste wapenfeitje. Een voorzet van Krampus was nét te hoog, waardoor Luudje zijn hoofd niet goed tegen de bal kon zetten en niet op doel kon koppen. Nog geen minuut later was Sjoerd met een schot van afstand met een lastige stuit voor de goalie gevaarlijk, echter werd zijn schot gekeerd. De Wernhoutse storm was nog niet gaan liggen want na twaalf minuten spelen werd Max aan de rechterkant weggestuurd, hij hield het overzicht en bediende de geheel vrijstaande Luudje met een bal op maat, Luudje wist wel raad met het buitenkansje en liet deze dan ook niet onbenut, 1-0! Dit bleek een ware wake up call voor Rood-Wit, dat deze middag overigens ook in het Rood/Wit mocht aantreden, waardoor ‘Ut Twidde’ in de zwarte tenues speelde. Bijna direct na het openingsdoelpunt van Luudje was er het eerste wapenfeit van de tegenstander.  De linksbuiten van Rood-Wit werd gevonden, echter bevond hij zich net te ver aan de buitenkant van het veld, waardoor zijn inzet relatief eenvoudig te keren was voor de Belg. Vervolgens hielp Wernhout met zeventien minuten op de klok Rood-Wit in het zadel. Lexie maakte een zeldzame fout, en leverde de bal in bij de spits en tevens aanvoerder van Rood-Wit, hij slalomde handig langs de Wernhoutse defensie en liet het netje vervolgens bollen, 1-1. Dat Wernhout zich in een fase bevond waarin het totaal geen grip had op de wedstrijd was duidelijk. Vanuit het niets was Rood-Wit een aantal minuten lang heer en meester op het Wernhoutse sportpark en na twintig minuten spelen kwam Wernhout na slecht verdedigen zelfs op achterstand. Vanaf de rand van het zestien meter gebied werd de bal binnen geschoten, 1-2 en Wernhout in de problemen. Want, je staat natuurlijk nooit graag achter, maar tegen een ploeg als Rood-Wit zeker niet.  1-2 zou tevens de ruststand zijn, in het vervolg van de eerste helft gebeurde er vrij weinig.

In de tweede helft begon Wernhout wederom sterk. Dit drukte zich uit in een kans voor Max, die wild over schoot en een schot van Sjoerd dat na een afvallende corner naast ging.  Na een uur spelen werd Burn door coach Deefje binnen de lijnen gebracht en dit bleek een goude zet. Nog geen minuut later werd hij namelijk bediend door Luudje en knikte hij de 2-2 binnen. Dit doelpunt bracht de tegenstander meer en meer uit de wedstrijd, en dit uitte zich in commentaar op de scheidsrechter en richting de Wernhoutse spelers. Voor de manier waarop Wernhout hiermee omging kunnen alleen maar complimenten gegeven worden. Er werd hard, maar fair gespeeld en Wernhout was simpelweg beter en feller in de duels. Het geloof in een driepunter groeide dan ook met de minuut. Dit bleek terecht. Na 70 minuten spelen gaf Luudje een werkelijk prachtige strakke bal door de lucht, die alle aanwezige voetballiefhebbers moet hebben doen smullen. Bodybuilder Dennis werd diep gestuurd en benutte deze kans, 3-2! Niet veel later werd de ingevallen Faasie diep gestuurd, hij behield het overzicht en bediende Burn, die er 4-2 van maakte, althans dat dacht iedereen. Ware het niet dat de assistent scheidsrechter zijn vlag omhoog had gestoken, een twijfelachtige beslissing, maar die had Wernhout te accepteren. Ondanks het slotoffensief van Rood-Wit trok Wernhout de driepunter over de streep en bleef het bij 3-2.

Na deze knappe en belangrijke overwinning is Wernhout koploper met negen punten uit drie wedstrijden. Een prestatie van formaat. Volgende week moet ‘Ut Twidde’ op bezoek naar HVV, dat één punt heeft behaald in de eerste wedstrijd. Maar, er mag bij Wernhout zeker geen sprake zijn van onderschatting, want het verleden heeft bij Wernhout al vaak genoeg uitgewezen dat wedstrijden tegen de onderste uit de competitie grote problemen kunnen opleveren. We zijn dus gewaarschuwd. Om half 12 trappen we een heel eind van huis af, namelijk in Zeeland. Graag tot dan!